Fotografia produktowa to zjawisko, z którym spotykamy się na co dzień. Każdego dnia przeglądamy Internet i kolorowe magazyny z reklamami mniej lub bardziej znanych marek. Każdego dnia, idąc do pracy lub na spacer, mijamy ogromne billboardy ze zdjęciami butów, telewizorów, zabawek, telefonów czy sprzętu AGD. Fotografia produktowa stała się nieodłącznym elementem naszego życia. Czasami bardzo nieświadomie poddajemy się jej wpływom. Co by nie mówić, nie ma dziś skuteczniejszej formy reklamy niż fotografia produktowa właśnie. Czym jest, a także czym się wyróżnia? O tym poniżej.

Fotografia produktowa, czyli co dokładnie?

Fotografia produktowa – zwana też packshotem, to dziś jedna z najszybciej i najprężniej rozwijających się dziedzin sztuki fotograficznej. Nic w tym dziwnego, gdyż dobrych zdjęć produktów potrzebuje obecnie każdy biznes. Dlaczego? Bo dobrej jakości zdjęcie jest w stanie sprzedać wszystko, a przecież w biznesie chodzi przede wszystkim o sprzedaż i idący za nią zysk.

Głównym celem fotografii produktowej jest takie sfotografowanie danego obiektu, aby jak najlepiej zaprezentować wszystkie jego cechy i zalety. Chodzi o to, aby zrobione zdjęcie zachęciło konsumenta do nabycia prezentowanego przedmiotu. A przecież nie jest tajemnicą, że współczesny konsument kupuje oczami i obrazem.

fotografia produktu

Fotografia produktowa – jakość przede wszystkim

Fotografia produktowa powinna być jak najwyższej jakości, bo tylko dobre zdjęcie jest w stanie zainteresować odbiorcę i sprzedać produkt. Owszem, zdjęcia produktów można zrobić samemu, ale o wiele lepszą strategią jest wybór profesjonalnego studia fotograficznego, posiadające udokumentowane doświadczenie w tej dziedzinie. Zdawanie się na siebie, czy fotografa, który nie ma doświadczenia na tym polu, może zakończyć się biznesową porażką.

dobra fotografia produktowa

Profesjonalna fotografia produktowa – co się na nią składa?

Obraz, który ma coś sprzedać musi być dobrze wykonany oraz atrakcyjny dla potencjonalnego klienta. Musi zatrzymywać spojrzenia i wzbudzać zainteresowanie. Nie może więc być wykonany byle jak. Wydawać by się mogło, że zrobienie zdjęcia szpilkom, perfumom, czy biżuterii to żadna filozofia. Tymczasem, oprócz oryginalnego pomysłu, potrzebny jest także profesjonalny sprzęt i doskonała znajomość zasad fotografii. To wszystko jest w stanie zapewnić wyłącznie doświadczony fotograf lub studio fotograficzne. 

Co wyróżnia fotografię produktową?

Fotografia produktowa, to nie do końca fotografia artystyczna. Tutaj chodzi przede wszystkim o wierne odzwierciedlenie cech konkretnego przedmiotu i podanie ich w interesujący dla odbiorcy sposób. Bardzo ważną rolę w tego typu fotografii odgrywa TŁO. W przypadku zdjęć produktowych idealne jest tło neutralne, bez zbędnych dodatków i krzykliwych kolorów. Chodzi o to, aby nic nie odwracało uwagi od produktu. Równie ważny jest KADR. Mimo, że nie ma tu miejsca na artystyczne wariacje, to jednak nie oznacza to, że zdjęcia produktowe muszą być monotonne. Znalezienie ciekawego kadru może być bardzo satysfakcjonującym elementem sesji produktowej. Jest jednak jeszcze jedna bardzo ważna sprawa, a mianowicie odpowiednie przygotowanie fotografowanego produktu. Chodzi tu o niuanse, jak np. zagniecenia w sukience, czy nieestetyczne plamki na owocach. Zanim zdjęcie zostanie zrobione, wszystko musi być perfekcyjnie przygotowane.