Funkcja płynu chłodniczego w aucie
Produkcja płynu chłodniczego
Rodzaje płynów chłodniczych
- IAT to technologia, która wykorzystuje dodatki nieorganiczne, takie jak krzemiany i azotany, które chronią podzespoły układu chłodzenia przed korozją. Niestety, takie płyny szybko tracą swoje właściwości i długo niewymieniane mogą tworzyć złogi, które zablokują kanały chłodnicze.
- OAT to płyny oparte na dodatkach kwasów organicznych. Zapewniają lepszą wymianą ciepła dzięki wyjątkowo cienkiej warstwie antykorozyjnej. Technologia OAT jest skuteczna tylko w nowoczesnych silnikach, gdzie w chłodnicach nie stosuje się już lutów ołowiowych.
- HOAT to hybryda pomiędzy technologiami IAT i OAT, która łączy zalety obu rozwiązań. Dzięki dodatkom organicznym i krzemianom HOAT zapewnia jeszcze lepszą ochronę przeciwkorozyjną niż OAT, a także dłuższy przebieg między wymianą płynu od IAT.
Jak wybrać odpowiedni płyn chłodniczy?
Wiemy już, że płyn chłodniczy jest niezwykle ważnym elementem eksploatacyjnym w samochodzie, który odpowiada za prawidłowe działanie układu chłodzenia i zabezpieczenie silnika przed przegrzaniem, korozją czy osadzaniem się kamienia. W zależności od rodzaju glikolu (propylenowego lub etylenowego) i dodatków, płyn chłodniczy może cechować się różnymi właściwościami, takimi jak temperatura zamarzania, zdolność do przyjmowania ciepła, toksyczność czy krystalizacja w niskich temperaturach.
Z tego względu wybór odpowiedniego płynu chłodniczego jest bardzo indywidualną kwestią. Wiele zależy od rodzaju silnika i chłodnicy, a także od oczekiwanej długości eksploatacji. Najważniejsze, aby dobrać płyn odpowiedni do potrzeb naszego samochodu i dbać o jego regularną wymianę. Pozwoli to uniknąć kosztownych napraw i wydłużyć żywotność naszego pojazdu.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.