Płyn chłodniczy jest niezbędny prawidłowej pracy układu chłodzenia w samochodzie. Bez niego silnik mógłby łatwo ulec przegrzaniu, a to prowadzi do poważnych uszkodzeń. Płyn chłodniczy pełni także szereg innych funkcji, takich jak zapobieganie korozji przewodów chłodniczych, osadzaniu się kamienia czy też zabezpieczenie przed zamarzaniem i wrzeniem. Jak działa płyn chłodniczy, jakie są jego rodzaje i który warto wybrać do swojego samochodu? Odpowiadamy w poniższym artykule!

Funkcja płynu chłodniczego w aucie

Płyn chłodniczy pełni kluczową funkcję w uładzie chłodzenia pojazdu. Jego głównym zadaniem jest odprowadzanie ciepła z silnika wprost do chłodnicy. Dzięki temu możliwe jest utrzymanie optymalnej temperatury pracy silnika, zapobiegając jego zamarzaniu i wrzeniu, nawet jeśli wystawiony jest na wyjątkowo intensywną eksploatację.
Oprócz tego płyn chłodniczy dzięki zawartości inhibitorów korozji chroni poszczególne przewody przed osadzaniem się kamienia i rdzewieniem. Zapobiega również powstawaniu uszkodzeń kawitacyjnych, na co szczególnie narażone są podzespoły w starszych pojazdach.

Produkcja płynu chłodniczego

W skład płynu chłodniczego wchodzi zazwyczaj glikol propylenowy lub etylenowy wzbogacany o różne dodatki, w zależności od wymagań producenta. Glikol etylenowy jest tańszy w produkcji i cechuje go wyższa temperatura wrzenia oraz niższa temperatura zamarzania (ok. -11 stopni Celsjusza). Jednak należy mieć na uwadze, że ma on tendencję do krystalizowania się w niskich temperaturach i cechuje go wyższa toksyczność.
Z kolei glikol propylenowy jest droższą opcją, ale zdecydowanie mniej bogatą w toksyczne substancje. Oprócz tego nie krystalizuje się i lepiej odbiera ciepło. Niestety, wraz ze spadkiem temperatury zwiększa się jego gęstość, co może prowadzić do problemów w układzie chłodzenia.
Pomimo zapewnień producentów, płynów chłodniczych nie powinniśmy mieszać ze sobą ze względu na różną gęstość i skład. Oczywiście możemy zrobić to doraźnie, jeśli akurat zajdzie taka potrzeba. Jednak w dłuższej perspektywie może to prowadzić do błędów w pomiarach temperatury zamarzania i wrzenia, a co za tym idzie – do zmniejszenia wydajności chłodnicy i pojawiania się korozji.

Rodzaje płynów chłodniczych

Poza standardowym składnikiem płynów chłodniczych, jakim jest glikol, w ich składzie znajdziemy też różne dodatki antykorozyjne i ochronne. Ich podział opiera się na wykorzystywanych do produkcji technologiach, wśród których należy wymienić:
  • IAT to technologia, która wykorzystuje dodatki nieorganiczne, takie jak krzemiany i azotany, które chronią podzespoły układu chłodzenia przed korozją. Niestety, takie płyny szybko tracą swoje właściwości i długo niewymieniane mogą tworzyć złogi, które zablokują kanały chłodnicze.
  • OAT to płyny oparte na dodatkach kwasów organicznych. Zapewniają lepszą wymianą ciepła dzięki wyjątkowo cienkiej warstwie antykorozyjnej. Technologia OAT jest skuteczna tylko w nowoczesnych silnikach, gdzie w chłodnicach nie stosuje się już lutów ołowiowych.
  • HOAT to hybryda pomiędzy technologiami IAT i OAT, która łączy zalety obu rozwiązań. Dzięki dodatkom organicznym i krzemianom HOAT zapewnia jeszcze lepszą ochronę przeciwkorozyjną niż OAT, a także dłuższy przebieg między wymianą płynu od IAT.

Jak wybrać odpowiedni płyn chłodniczy?

Wiemy już, że płyn chłodniczy jest niezwykle ważnym elementem eksploatacyjnym w samochodzie, który odpowiada za prawidłowe działanie układu chłodzenia i zabezpieczenie silnika przed przegrzaniem, korozją czy osadzaniem się kamienia. W zależności od rodzaju glikolu (propylenowego lub etylenowego) i dodatków, płyn chłodniczy może cechować się różnymi właściwościami, takimi jak temperatura zamarzania, zdolność do przyjmowania ciepła, toksyczność czy krystalizacja w niskich temperaturach.

Z tego względu wybór odpowiedniego płynu chłodniczego jest bardzo indywidualną kwestią. Wiele zależy od rodzaju silnika i chłodnicy, a także od oczekiwanej długości eksploatacji. Najważniejsze, aby dobrać płyn odpowiedni do potrzeb naszego samochodu i dbać o jego regularną wymianę. Pozwoli to uniknąć kosztownych napraw i wydłużyć żywotność naszego pojazdu.