Wiele osób odwiedzających eleganckie restauracje zapomina o manierach i odpowiednim zachowaniu. Tymczasem obiad czy spotkanie biznesowe w takim miejscu wymaga odpowiedniej oprawy – aby o nią zadbać, warto pamiętać o zasadach savoir-vivre’u, które pozwolą uniknąć towarzyskiej gafy.

Savoir-vivre – co to jest?

Savoir-vivre to wyrażenie pochodzenia francuskiego, oznaczające ogładę i dobre maniery, a także znajomość form i reguł grzecznościowych, obowiązujących w danych okolicznościach. To zjawisko odnosi się nie tylko do odpowiedniego zachowania w szczególnych sytuacjach, ale również do właściwego ubioru, sposobu podawania do stołu, jedzenia, picia i postawy. Znajomość savoir-vivre’u jest szczególnie ważna dla osób ze sfery biznesu, ale zasady dobrego zachowania powinien znać każdy, niezależnie od wykonywanego zawodu czy profesji.

O tych regułach warto pamiętać:

  1. Pozostawienie okrycia wierzchniego w szatni

Przed wejściem na salę konsumencką należy zostawić okrycie wierzchnie w szatni lub przekazać je kelnerowi, który odwiesi kurtki i płaszcze samodzielnie.

  1. Niezbyt głośna rozmowa

Rozmawiając przy stoliku z osobą towarzyszącą, warto pamiętać o odpowiednim tonie głosu – zbyt głośna konwersacja nie jest taktowna, a ponadto może przeszkadzać innym gościom.

  1. Miejsce toreb i aktówek

Wszelkie bagaże, saszetki i torby należy kłaść na ziemi lub sąsiednim krześle. Tego typu akcesoriów, zgodnie z zasadami savoir-vivre’u nie powinno się kłaść na stole (ta sama reguła dotyczy telefonów, kluczy, notesów czy kalendarzy).

  1. Serwetka w restauracji

W ekskluzywnych restauracjach nie znajdziemy na stole papierowych serwetek – zastępuje je materiałowa serweta, którą należy położyć na kolanach i wytrzeć nią usta po posiłku oraz przed napiciem się, aby na naczyniu nie pozostał tłusty ślad.

  1. Postawa przy stole

Według zasad savoir-vivre’u niedopuszczalne jest opieranie się o stół czy trzymanie na nim łokci. Podczas jedzenia, na blacie powinny spoczywać jedynie nadgarstki. Równie ważna jest wyprostowana sylwetka, dlatego nie powinno się pochylać do jedzenia głowy.

  1. Trzymanie kieliszków

Spożywając napoje z kieliszków, warto pamiętać o tym, że należy trzymać je za nóżkę. Ważny jest również brak pośpiechu – opróżnienie całego naczynia nie leży w dobrym tonie.

  1. Ułożenie sztućców na talerzu

Ułożenie sztućców ,,na krzyż” oznacza, że jeszcze nie skończyliśmy posiłku, natomiast jeśli chcemy zasygnalizować kelnerowi, że może już zabrać talerz, trzeba położyć nóż i widelec równolegle do siebie.

Czy powinno się zostawiać napiwki?

Obdarowywanie obsługi dodatkowymi pieniędzmi nie jest obowiązkiem, ale wynagrodzenie ich za wyjątkową obsługę jest pozytywnie postrzegane. Jeśli kelnerzy byli wyjątkowo pomocni w wyborze dania, dobrze przedstawili kuchnię i jej specjały, a także wyróżnili się wyjątkową etykietą, warto zostawić im napiwek w wysokości 10% lub 15% wartości zamówienia. Uznaje się, że napiwku nie trzeba zostawiać wtedy, kiedy kelner nie chciał wymienić dania, które zostało źle wydane lub obsługa była powolna i niemiła.